![]() |
| Cascade/Nieveen |
Omdat ik met mijn herontwerp écht nieuw leven in het werken met teksten op mijn school wil daar ook ene geschikt product voor maken.
Het belangrijkste is dat de leerkracht zijn begrijpend/verdiepend leeslessen anders gaat voorbereiden. Ik zat steeds maar in mijn hoofd met een idee om dan een soort van format te maken rondom je lesvoorbereiding.
Van mijn expert kreeg ik tijdens mijn pitch te horen dat ik daar wel mee moet oppassen; leerkrachten houden niet van vaste formats; willen vrijheid en zelf kunnen beslissen. JA natuurlijk; daar heeft ze helemaal gelijk in. Ik wil de leerlingen autonomie geven( dat is mijn algehele doel van de opleiding MLI), maar dan moet ik het niet bij de leerkracht weghalen door ze in een "lesvoorbereidingsformulier-keurslijf" te gieten.
Dus...wat dan...?
Ineens had ik het! Ik wil iets herontwerpen. Iets bestaands wil ik vernieuwen, anders maken...
Wat gebruiken wij nu bij onze lesvoorbereiding en wat moet er anders??
Wij werken nu met het directe instructie model: IGDI. En dat is het!!
Ik wil dat we in onze lesvoorbereiding iets anders gaan aanpakken, dus ik moet iets met dat IGDI-model! Dat model is nodig aan een make-over toe, wat mij betreft! Het komt ook uit mijn analyse, in deel A beschrijf ik het gewoon ook, ik heb het terug gezocht: "We gebruiken het IGDI-model, maar de vraag is of iedereen het nog wel inzet zoals het beoogd was en of we hier vanuit onze visie nog wel achterstaan"
Ik ga ons IGDI-model vernieuwen, ik ga hem zo maken dat hij prima te gebruiken is voor de nieuwe manier om teksten aan te pakken in de klas. Ik maak van ons IGDI-model een VIGDI-model!
Dát wordt mijn product!
IGDI-model = Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie-model.
VIGDI-model = Verdiepend, Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie-model voor omgaan met teksten.
| IGDI-model zoals nu bij ons op school |

Geen opmerkingen:
Een reactie posten